Rozwój sprzedaży internetowej
Warunkiem efektywnej sprzedaży jest możliwość docierania do klienta różnymi kanałami. Ponieważ w dzisiejszych czasach prowadzenie tylko sklepu stacjonarnego to za mało, przedsiębiorcy coraz częściej zaczynają wdrażać strategię Omnichannel, bazującą na sprzedaży wielokanałowej. W obliczu rosnących oczekiwań konsumentów, duży nacisk kładzie się szczególnie na rozwój sklepów internetowych i aplikacji mobilnych. Niezwykle pomocne w tym aspekcie stają się wówczas systemy ERP dla firm.
Wdrożenie idei Omnichannel w firmie Puccini
Obecnie sprzedaż internetowa nie tyle wspiera sprzedaż stacjonarną, co zaczyna ją zastępować. Z tego powodu firmy, które chcą umocnić swoją pozycję na rynku, są zmuszone rozwijać się w obszarach e-commerce. Jednym z klientów firmy Graphcom jest marka Puccini, czołowy polski producent bagażu podróżnego, galanterii skórzanej i torebek damskich. Spółce Puccini udało się uruchomić różnorodne kanały sprzedaży (między innymi sprzedaży internetowej) dzięki wdrożeniu idei Omnichannel. Zrobienie tego, a co za tym idzie, uruchomienie nowych rozwiązań e-commerce zostało ułatwione za sprawą wprowadzenia systemu Comarch ERP Altum, który pozwolił zbudować wizerunek firmy Puccini jako nowoczesnej i obecnej w cyfrowych kanałach dystrybucji. Sprawna obsługa w sklepach internetowych nie tylko buduje przewagę nad konkurencją, ale i staje się standardem, którego oczekują klienci robiący zakupy online.
Systemy ERP dla firm jako klucz do usprawnienia sprzedaży internetowej
Sklep internetowy spółki Puccini działa zarówno na rynku polskim, jak i ukraińskim, przy jednoczesnych przygotowaniach do ekspansji za granicę. Ponadto, firma działa dodatkowo na platformie Allegro, gdzie jej produkty widoczne są w Strefie Marek. Do zbudowania i zautomatyzowania obsługi różnorodnych metod sprzedaży produktów, potrzebny jest sprawdzony system zarządzania zarówno siecią sprzedaży, jak i kluczowymi procesami w przedsiębiorstwie. Aby zautomatyzować i usprawnić wiele procesów potrzebnych do sprawnego funkcjonowanie spółki, Puccini wykorzystało dwa narzędzia, będące częścią systemu Comarch ERP Altum: Comarch Warehouse Management System (WMS) i Comarch Business Process Management (BPM). Obsługa przyjęcia i wydania towarów przebiegała teraz szybciej za sprawą wprowadzenia mobilnych urządzeń magazynowych (kolektorów). Ponadto BPM przygotowuje dla WMS dyspozycję magazynową do zamówienia, które spełnia warunki by rozpocząć jego wydawanie. Z perspektywy każdego biznesu opartego o ideę Omnichannel, sprawne zarządzanie procesami logistycznymi jest kluczowe.
„Bardzo poprawiła się współpraca z salonami, ponieważ reakcja na zamówienia jest szybsza. Mamy pełny wykaz tego, kto co i kiedy zrobił.”
Karol Kimbar, Kierownik magazynu Puccini
Jak działa Comarch ERP Altum?
Ponieważ ilość produktów, które zostaną sprzedane przez Internet jest trudna do przewidzenia, firmie Puccini zależało na uzyskaniu prostego w użyciu narzędzia, które zabezpieczy przed brakiem zasobów potrzebnych do realizacji zamówień. System Comarch ERP Altum pozwala na nadanie priorytetu zamówieniom z określonego kanału (np. B2B) tak, że realizuje się je w pierwszej kolejności z dostępnego asortymentu. Oprogramowanie Comarch ERP Altum umożliwia również przygotowanie zawczasu warunków promocji. Dzięki temu, naliczany przy zakupach rabat jest zawsze prawidłowy oraz zaczyna się i kończy w określonym wcześniej przez centralę terminie. Ponadto, system pozwala regulować ceny w różnych walutach, a opisy produktów dostępne są również w innych językach. W związku z przygotowaniami firmy Puccini do ekspansji na zagraniczne rynki, były to dla niej bardzo istotne aspekty. Rozliczanie zapłat za transakcje w kanale e-commerce zautomatyzowano, co jest niezbędne przy masowej obsłudze transakcji w stale rozwijającym się kanale sprzedaży internetowej. Oznacza to, że możliwe jest rozliczanie w systemie ERP płatności od operatorów (np. PayU) zbiorczym przelewem za wiele transakcji sprzedaży jednocześnie. System na podstawie raportu od operatora rozlicza paragony i faktury wystawione dla kupujących, które znalazły się w zbiorczej płatności. Dzięki temu klient zawsze wie, które transakcje opłacono, a które nie.
Lepsze rezultaty uzyskane tym samym nakładem pracy
Rozwiązania organizacyjno-informatyczne wdrożone w spółce Puccini sprawiają, że rosnąca ilość sprzedaży (w tym internetowa) jest możliwa do obsłużenia przez tą samą ilość pracowników. Umożliwia to zarówno sprawna logistyka, jak i błyskawiczny przepływ informacji. Dane zebrane w module Comarch Business Intelligence (BI), stanowiącym integralną część systemu Comarch ERP Altum, ułatwiają poszukiwania i analizę nowych metod usprawniania procesów zachodzących w przedsiębiorstwie. Na podstawie wprowadzanych do systemu dokumentów, tworzą się szczegółowe raporty. Pozwala to firmie Puccini na szybką weryfikację stanu wszystkich działów spółki. Z wygenerowanych w Comarch BI raportów korzysta dział zakupów, zarząd oraz osoby odpowiedzialne za sprzedaż w sklepach. Kierownictwo może swobodnie analizować sprzedaż według kolekcji lub poszczególnych kanałów dystrybucji. Dla pracowników działu zakupów, raporty najbardziej są pomocne w planowaniu ilości towaru, jaką należy zakupić od dostawców, czy też w śledzeniu trendów sprzedaży i sezonowości. Dział e-commerce wykorzystuje też raporty do bieżącej kontroli postępów w realizacji planu sprzedaży. System Comarch ERP Altum zaopatrzył markę Puccin w narzędzia niezbędne do podejmowania trafnych decyzji biznesowych o oparciu o dane.
„Zdecydowaliśmy się na Comarch ERP Altum, ponieważ był to jedyny znany nam system dający możliwość pracy w trybie offline, a na tym szczególnie nam zależało. Ważnym argumentem był też sprawdzony, duży dostawca, jakim jest Comarch. Raportowanie za pośrednictwem modułu analitycznego Comarch Altum Business Intelligence jest bardziej intuicyjne i zapewnia szerszy zakres analiz, niż w poprzednim systemie.”
Artur Rydzewski, Członek Zarządu Puccini
Więcej korzyści, które dają systemy ERP dla firm, w tym Comarch ERP Altum
Do korzyści, jakie osiągnęła firma Puccini po wdrożeniu systemu Comarch ERP Altum przez firmę Graphcom należą:
- Zapewnienie ciągłości sprzedaży dzięki możliwości pracy stanowisk POS w trybie offline (nawet przy przerwach w dostępie do Internetu),
- Poprawa komunikacji między działami i salonami sprzedaży oraz zintegrowanie ich działań,
- Przyspieszenie dostaw dla zamówień ze sprzedaży internetowej,
- Obsługa zamówień z różnych kanałów sprzedaży w jednym systemie informatycznym,
- Usprawnienie logistyki, będącej sercem biznesu opartego o strategię Omnichannel,
- Uporządkowanie procesu obsługi klienta, w tym posprzedażowej,
- Automatyzacja licznych procesów, w tym magazynowych, księgowych, analitycznych, czy też logistycznych,
- Integracja z innymi systemami, np. tymi używanymi przez firmy kurierskie,
- Wsparcie dla rozwoju sprzedaży zarówno w Polsce, jak i za granicą, dzięki integracji sklepu internetowego z Comarch ERP Altum,
- Stworzenie uporządkowanej bazy danych o produktach i klientach.
Więcej o sprzedaży omnichannel za pomocą Comarch ERP Altum
Rozwiń możliwości e-sprzedaży w swojej firmie, stawiając na rozwiązanie Comarch ERP Altum. Jeśli chciałbyś skonsultować z nami swoje potrzeby biznesowe, zadać pytanie czy rozwiać wątpliwości, zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami.