Pan Jan Kowalski mieszka w Grudziądzu, zajmuje się produkcją i sprzedażą lamp. Lampy to pasja jego i żony. Żona Pana Jana całe życie poświęciła projektowaniu, jest laureatką licznych nagród za swoje projekty. Kolekcje lamp we wspólnej firmie to jej dzieło.
Na początkowym etapie rozwoju firmy pan Jan sprzedawał swoje produkty dystrybutorom – wybierali kolekcję lamp, pan Jan produkował, po czym dystrybutorzy odbierali lampy, a pan Jan wystawiał fakturę z terminem płatności. Realizował kilkadziesiąt zamówień w miesiącu. Z czasem pan Jan postanowił rozwinąć sprzedaż i jednocześnie zdywersyfikować źródła przychodów. Postawił na rozwój sprzedaży w internecie, zatrudnił Pawła, który znał się na tym znał. Paweł powiedział, że trzeba uruchomić sklep internetowy. Sklep ruszył, zaczęły się pojawiać zamówienia.
Paweł codziennie rano szedł do magazynu ze swoją listą. Andrzej, kierownik magazynu, pomagał Pawłowi dopisać nowe produkty oraz skreślić te, które już nie są dostępne. Paweł uaktualniał stany magazynowe na platformie sklepu. Raz dziennie Paweł drukował opłacone zamówienia i zanosił do magazynu, do realizacji. Pan Andrzej szykował produkty, wprowadzał informacje do systemu firmy kurierskiej, wybijał na kasie fiskalnej paragon i wysyłał.
Paweł był ambitny, chciał rozwijać sprzedaż w internecie. Namówił Pana Jana na rozpoczęcie sprzedaży na popularnej platformie marketplace. Rosła liczba dostępnych modeli lamp, rosła też liczba zamówień. Liczba informacji (ceny, kartoteki produktów, aktualizacja stanów magazynowych), które Paweł musiał ręcznie wprowadzać do systemów sklepu internetowego oraz platformy marketplace rosła, co zajmowało coraz więcej czasu. Pan Jan zatrudnił Pawłowi do pomocy Kasię. Kasia pomagała uaktualniać informacje na platformach, bazę produktową, cenniki. Zajęła się także rozliczaniem płatności z systemów płatności internetowych. Polegało to na ręcznym przyporządkowywaniu płatności do zamówienia, zajmowało to dużą część jej dnia pracy.
Sprzedaż w internetowych kanałach rosła w szybkim tempie. Rosła liczba platform, na których dostępne były produkty firmy, rozpoczęto też sprzedaż za granicą. Wraz ze wzrostem sprzedaży, liczby asortymentów oraz kanałów sprzedaży, coraz trudniej było się zorientować co rzeczywiście jest w magazynie a czego nie ma i uwzględnić to w ofercie sklepu internetowego oraz kilku platform marketplace, szczególnie że ten sam asortyment sprzedawano w wielu kanałach sprzedaży, a dane o dostępnych stanach magazynowych były aktualizowane z opóźnieniem. Rosła liczba sytuacji, w których sprzedawano coś czego już w magazynie nie było. Konsekwencją tego było niezadowolenie klientów oraz negatywne opinie z ich strony.
Pan Andrzej w magazynie miał coraz więcej pracy. Przygotowywał wysyłki cało paletowe dla dystrybutorów oraz małe zamówienia dla e-commerce. Każde zamówienie musiał ręcznie wprowadzić do systemu firmy kurierskiej, wygenerować numer listu przewozowego oraz etykietę, oprócz tego często wystawić paragon na kasie fiskalnej i wysłać paczkę co zajmowało dużo czasu. Mnożyły się pomyłki, do sprzedaży wystawiano towar niedostępny w magazynie, jednocześnie pomijając nowy asortyment, spóźniano się z wysyłką – firma nie była w stanie dotrzymać obiecanych klientom terminów dostawy mimo zatrudnienia w magazynie dodatkowego magazyniera. W konsekwencji, doprowadziło to do zablokowania konta na jednej z dużych platform marketplace.
Dla Pana Jana stało się jasne, że jeżeli chce rozwijać biznes, musi wprowadzić zmiany organizacyjne oraz odpowiednie narzędzia.
Drogi czytelniku, na tym etapie pewnie się już zorientowałeś, że opisana firma, postaci są fikcyjne, ale … nie do końca.
Prawdziwe są ich problemy, ponieważ regularnie się nimi zajmujemy dla naszych klientów. Prawdziwe są także rozwiązania o których napiszę poniżej – są wdrożone i działają u naszych klientów.
Problemy firm rozwijających sprzedaż w e-commerce
Prowadząc projekty dla naszych klientów, zaobserwowaliśmy problemy oraz wyzwania, które są konsekwencją wzrastającej skali sprzedaży w sklepach internetowych oraz na platformach marketplace. Często nie są to problemy utrudniające życie w tej chwili, ale nasi klienci są świadomi, że mogą się pojawić, jeżeli skala sprzedaży będzie rosła. Często jest to związane z chęcią szerszego zaistnienia na rynkach zagranicznych. Usprawnienie procesów obsługi oraz wysyłki zamówień, to często warunek konieczny zrealizowania zakładanej strategii sprzedaży.
Podsumowując historię pana Jana, i tym samym historie naszych klientów, powinno się wymienić kilka zasadniczych problemów:
- Brak informacji w systemie o aktualnych stanach magazynowych. Konsekwencją tego problemu jest sprzedawanie w kanałach e-commerce towarów, których nie jesteśmy w stanie dostarczyć i z drugiej strony, zawężanie asortymentu wystawianego do sprzedaży w Internecie w celu uniknięcia tego problemu
- Ręczne przepisywanie informacji o produktach: opisów, cenników do systemu Baselinker lub bezpośrednio do systemów marketplace’ów lub platformy sklepu internetowego. Konsekwencją tej sytuacji jest szybko rosnąca ilość pracy ręcznej wraz ze wzrostem sprzedaży w kanałach e-commerce.
- Ręczne wystawianie dokumentów sprzedaży oraz listów przewozowych. W takiej sytuacji szybko rośnie ilość pracy w magazynie wraz ze wzrostem liczby paczek z e-commerce.
- Ręczne rozliczenie płatności od operatorów płatności internetowych oraz wpłat “za pobraniem” od firm kurierskich . Przy wzrastającej skali płatności przez operatorów płatności internetowych, wzrasta ilość pracy ręcznej, koniecznej do utrzymania kontroli nad finansami firmy. W skrajnej sytuacji dochodzi do tego, że firma przestaje rozliczać wpłaty i tym samy traci kontrolę nad częścią swoich finansów.
ERP E-COMMERCE CONNECTOR (EEC) – integracja Comarch ERP z Baselinker
Nasi klienci, chcący rozwijać sprzedaż w Internecie, potrzebują elastycznych rozwiązań, które łatwo będzie można dostosowywać do zmian na rynku e-commerce. Dlatego wdrażamy narzędzie Baselinker, które posiada gotowe integracje z platformami e-commerce oraz markeplace’ami, i integrujemy z nim systemy Comarch ERP przy użyciu E-commerce ERP Connector.
Baselinker oraz EEC są to gotowe narzędzia, dostępne w modelu abonamentowym. Dzięki EEC zamówienia znajdą się w systemie ERP, a stany magazynowe w ERP są zawsze aktualne. Zamówienia, które są znajdą się w systemie ERP, można dalej przetwarzać – wysłać do spakowania w magazynie, wysłać dokumenty sprzedażowe. Umożliwia to zwiększanie skali sprzedaży i jednoczesne dotrzymanie obietnicy złożonej klientowi – dostarczenie odpowiedniego towaru w obiecanym czasie.
Wdrożenie systemu ERP oraz łącznika do systemu Baselinker, umożliwia ograniczenie pracy ręcznej, związanej z przenoszeniem informacji z jednego źródła informacji do systemu Baselinker. Informacje takie jak niektóre opisy, cenniki są tworzone w systemie ERP i przenoszone automatycznie do Baselinker.
Dodatkowa korzyść to możliwość generowania listów przewozowych oraz dokumentów sprzedaży z poziomu systemu ERP lub Baselinker. Dzięki temu dokumenty sprzedaży są wysyłane bez ingerencji operatora, a drukowanie etykiety firmy kurierskiej odbywa się bez konieczności powtórnego wprowadzania danych do systemu firmy kurierskiej.
Takie rozwiązania działa u naszych klientów, m.in. firmie Nesperta i Konsimo. Przez nasz łącznik przechodzi nawet kilkadziesiąt tysięcy zamówień miesięcznie.
DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NA TEMAT INTEGRACJI Z BASELINKER
PayLinker – zautomatyzuj rozliczenie płatności od operatorów
Kolejnym rozwiązaniem jest PayLinker, autorski dodatek firmy Graphcom do systemów Comarch ERP, umożliwiający rozliczenie płatności od operatorów płatności internetowych oraz firm kurierskich za przesyłki “za pobraniem”, bezpośrednio w systemie ERP – przyporządkowanie wpłaty do określonego dokumentu sprzedaży oraz zamówienia. Dzięki temu wiemy, czy otrzymaliśmy całą należną kwotę od operatora oraz czy poprawnie naliczył on swoją prowizję
Wprowadzenie tego rozwiązania u naszego klienta, firmy Nesperta, umożliwiło zaoszczędzenie ilości pracy ludzkiej liczonej w setkach godzin miesięcznie.
Warto wspomnieć, że PayLinker, ERP E-commerce Connector (EEC) oraz Baselinker, są to gotowe rozwiązania, EEC jest dostępne w modelu abonamentowym. Skraca to zasadniczo czas dostarczenia działającego rozwiązania w firmie klienta i ogranicza koszty w porównaniu do sytuacji, gdyby trzeba było podobne rozwiązania stworzyć od zera.
DOWIED SIĘ WIĘCEJ NA TEMAT PAYLINKER
Zapisz się na bezpłatną konsultację
Jeżeli temat Cię zainteresował, zapisz się na bezpłatną konsultację. Chętnie opowiemy Ci jak pomagamy klientom w sytuacji podobnej do Twojej.
Zapisz się na konsultację