Skuteczna sprzedaż wymaga umiejętnego łączenia licznych touchpointów, czyli punktów, w których klient może zetknąć się z ofertą sprzedawcy. Sam sklep stacjonarny to dzisiaj zdecydowanie za mało. Detaliści coraz bardziej stawiają na wdrażanie strategii Omnichannel. Bazuje ona na sprzedaży wielokanałowej, zwłaszcza za pośrednictwem sklepów internetowych, aplikacji mobilnych czy live chatów. Z istnienia tych trendów i z wynikających z nich wymogów doskonale zdaje sobie sprawę spółka BIMEX, jeden z naszych klientów detalicznych.
Kim jest BIMEX?
Spółka BIMEX to jeden z najpopularniejszych w Wielkopolsce dystrybutorów wyrobów złącznych, spawalniczych i pneumatycznych, a także narzędzi i elektronarzędzi. Firma należy także do grona sieci handlowych uznawanych za najbardziej profesjonalnych sprzedawców narzędzi budowlanych marki Bosch. BIMEX posiada 4 sklepy stacjonarne zlokalizowane w Gnieźnie, Wrześni, Wągrowcu i Gutowie. Firma prowadzi także sklep internetowy, który umożliwił jej wejście na rynek e-commerce.
Specyfika funkcjonowania sieci handlowej
BIMEX był świadomy, że skuteczne zarządzanie siecią sprzedaży, zwłaszcza wielokanałowej, wymaga dobrze przemyślanego systemu zarządzania danymi, zarówno o produktach, klientach, jak i procesach zachodzących wewnątrz organizacji. Przechowywanie informacji w różnych systemach mija się z celem, choć wielu detalistów nadal nie zyskało tej świadomości. Tymczasem BIMEX już w 2006 roku podjął decyzję o wdrożeniu systemu Comarch ERP XL.
System ERP: w drodze do zintegrowanych działań na szeroką skalę
Firma potrzebowała sprawdzonego oprogramowania IT, choćby ze względu na rozbudowaną ofertę, obejmującą 11 głównych kategorii, dzielących się dalej na wyspecjalizowane grupy produktowe. Jeśli dodać do tego wysoki poziom sprzedaży oraz imponującą liczba klientów, zakup systemu Comarch ERP był wręcz koniecznością. Za jego sprawą firma uniknęła ryzyka chaosu, jaki mógłby wywołać spójnych i kontrolowanych działań. Zarówno prace wdrożeniowe, jak i serwis czy aktualizację oprogramowania Comarch ERP powierzono naszej spółce, która jest wieloletnim partnerem Comarch.
Aplikacje mobilne Comarch i dedykowane rozwiązania Graphcom, czyli wartościowe dodatki do systemu ERP
Kierownictwo BIMEX szybko doszło do wniosku, że samo wdrożenie systemu Comarch ERP XL to dopiero początek. W związku z tym był on konsekwentnie poszerzany o kolejne aplikacje mobilne Comarch, takie jak Mobilna Sprzedaż i Mobilny Magazyn. BIMEX wdrożył także inne, przydatne rozwiązania, takie jak mechanizm Elektronicznej Wymiany Danych(ECOD) czy moduł Business Intelligence. Poza implementacją produktów Comarch, konsultanci wdrożeniowi z Graphcom stworzyli kilka autorskich rozwiązań, zintegrowanych z systemem ERP, które również zasługują na uwagę.
Autorskie narzędzia Graphcom
Każde z wymienionych narzędzi zawiera szereg funkcjonalności, które usprawniają codzienne funkcjonowanie firmy, i dlatego każde zasługuje na osobny opis. Niniejszym otwieramy cykl artykułów poświęconych pracom wdrożeniowym w BIMEX. Rozpoczynamy od dedykowanych narzędzi stworzonych przez Graphcom.
Automatyczne przypominanie o należnościach
Pierwszym rozwiązaniem dedykowanym było automatyczne narzędzie do przypominania klientom i kontrahentom BIMEX o zaległych płatnościach. Mechanizm regularnie sprawdza czy w systemie Comarch ERP istnieją faktury sprzedaży, które nie zostały opłacone. Jeśli tak, do kontrahentów zalegających z płatnościami wysyłana jest mailowo odpowiednia wiadomość. Operator ma możliwość zdefiniowania minimalnej liczby dni przeterminowania, po której zostanie wysłane przypomnienie. Za sprawą powyższego BIMEX zyskał bieżącą kontrolę nad należnościami i może szybko identyfikować nierzetelnych kontrahentów. I choć opóźnienia w płatnościach zdarzają się niemal w każdej firmie, to jednak niezwłoczne podjęcie odpowiednich działań zapobiegawczych, np. wstrzymanie dalszej sprzedaży do zalegającego podmiotu, pozwala efektywnie zarządzać finansami firmy. Co istotne, narzędzie zostało tak pomyślane, by uniknąć otwartych działań windykacyjnych, za to asertywnie i taktownie poinformować klienta o powstałych zaległościach.
Automatyczne drukowanie etykiet cenowych i etykiet z kodami EAN
Kolejne usprawnienie stworzone przez Graphcom to program do automatycznego drukowania etykiet cenowych (w tym również promocyjnych) oraz etykiet EAN (z kodem kresowym). Narzędzie jest kompatybilne z systemem Comarch ERP XL, z którego pobierane są wszelkie dane. Użytkownik ma swobodę wyboru interesujących go towarów według jednego z trzech kryteriów: na podstawie dokumentu PM (przyjęcie na magazyn), według grupy towarowej lub pojedynczo, z kartoteki towarów. Ustalenie liczby etykiet cenowych i EAN może odbywać się równocześnie. W razie pomyłki możliwe jest szybkie, ręczne usunięcie towaru z listy. Co ciekawe, program umożliwia też zbiorową zmianę cen sprzedaży towarów oraz bieżący wydruk etykiet dla towarów z nową ceną. Dzięki temu klient zawsze widzi aktualną cenę, co minimalizuje ryzyko pomyłek i nieporozumień, które mogą negatywnie wpłynąć na wizerunek firmy, a tym samym na wielkość sprzedaży. Program nie tylko skrócił czas przygotowywania etykiet, ale także poprawił elastyczność i wygodę działania.
Omnichannel krok po kroku
Narzędzia stworzone dla BIMEX pozwoliły poprawić logistykę i płynność działania, dzięki czemu firma może sukcesywnie wdrażać strategię Omnichannel. W czasach, w których klienci korzystają z wielu różnych kanałów komunikacji ze sprzedawcą, a cykl życia produktów jest coraz krótszy, zintegrowane działania, odbywające się w ramach jednego systemu, to pierwszy krok do osiągniecia sukcesu. Co jeszcze należy wziąć pod uwagę rozwijając strategię Omnichannel i jak mogą pomóc w tym produkty Comarch? W jaki sposób firma Bimex podszedł do tego tematu? O tym już w kolejnym artykule!