Jak wygląda polityka cenowa w branży mięsnej?
Na rynku wielkopolskim działa wiele rodzinnych biznesów z tradycjami. Jeden z nich jest naszym stałym klientem, od ponad 35 lat prężnie działającym w branży mięsnej. Firma zajmuje się produkcją wysokiej jakości wyrobów, takich jak wędzonki, kiełbasy, wędliny, wyroby drobiowe, podrobowe czy garmażeryjne. Posiada rozwiniętą sieć handlową liczącą blisko 60 sklepów, zlokalizowanych zarówno w Poznaniu, jak i w okolicach. Prowadzi także sprzedaż hurtową, handel obwoźny oraz współpracuje z kilkoma sieciami handlowymi. Warto dodać, że firma zatrudnia około 400 pracowników. Działanie na tak szeroką skalę wymaga dobrze rozwiniętego zaplecza logistycznego. Kierownictwo konsekwentnie inwestuje więc w nowoczesne środki transportu, specjalistyczne maszyny oraz działania mające na celu dynamiczny rozwój i zapewniające najwyższy poziom obsługi klientów. Zachodzi również potrzeba eliminacji różnic w poszczególnych punktach sprzedaży, czego wymaga polityka cenowa w branży mięsnej.
Comarch ERP XL, czyli dobra baza dla produkcji
W 2013 roku właściciele zakładów mięsnych podjęli decyzję o zakupie systemu Comarch ERP XL, sprawdzonego oprogramowania spełniającego specyficzne wymogi firm produkcyjnych, handlowych czy prowadzących działalność usługową. Wdrożenie powierzono doświadczonym konsultantom z Graphcom, którzy byli odpowiedzialni za implementację i stabilizację systemu ERP oraz uporządkowanie przepływu dokumentów wewnętrznych i zewnętrznych. Dzięki oprogramowaniu Comarch ERP XL nasz klient zyskał między innymi takie korzyści jak:
- Dedykowany panel do składania zamówień, dzięki któremu klienci mogą szybko i wygodnie zamówić produkty. Wystarczy kilka kliknięć w telefonie komórkowym. Zamówienie jest przyjmowane przez pracowników działu sprzedaży, którzy mogą korzystać z licznych udogodnień, w tym skrótów klawiaturowych, które są zgodne z tymi, które obowiązywały w poprzednim systemie. Personel nie był więc zmuszony uczyć się wszystkiego od początku, co pozwoliło zaoszczędzić czas.
- Integracja oprogramowania ERP z wagą znajdującą się w miejscu wydania towaru. W poprzednim systemie również istniało takie połączenie, jednak obecnie jest ono bardziej intuicyjne. Po zważeniu następuje automatyczny transfer do systemu ERP danych dotyczących wielkości wydania. W systemie od razu widać, na której konkretnie wadze odbył się pomiar czy jest nadwyżka w zamówieniu czy może niedobór. Dodatkowo, pojawiła się możliwość stosowania tzw. rabatów wagowych – producent odejmuje określony procent od zważonej wartości, dzięki czemu klient zyskuje darmową nadwyżkę. Na podstawie danych automatycznie przekazanych do systemu ERP możliwe jest tworzenie dokumentów handlowych na faktycznie wydaną ilość.
Polityka cenowa w branży mięsnej – aplikacja do zarządzania cennikami
W związku z tym, że firma posiada szeroką ofertę wyrobów mięsnych, które w różnych punktach handlowych mogą różnić się nieco pod względem ceny, Zarząd uznał, że potrzebne jest dodatkowe rozwiązanie, które usprawni zarządzanie polityką cenową. Przykładowo, szynka wieprzowa w sklepie zlokalizowanym na Grunwaldzie jest o 5 gr tańsza niż w punkcie handlowym na Jeżycach. Wynika to z różnych czynników, choćby takich jak działania lokalnej konkurencji. Zarządzanie wieloma cennikami wyłącznie z poziomu systemu ERP XL oraz wykorzystywanie jedynie standardowych funkcjonalności, nie jest rozwiązaniem długofalowym. Z myślą o wygodzie klienta nasi konsultanci stworzyli dedykowane narzędzie. Mowa o aplikacji do zarządzania cennikami.
Aplikacja zintegrowana z systemem ERP – jakie stwarza możliwości?
Narzędzie powstało w oparciu o potrzeby zgłaszane przez klienta i posiada następujące funkcjonalności:
- Możliwość realizacji wielu scenariuszy aktualizacji cen, np. podniesienie ceny kabanosów w danym tygodniu i w danym sklepie o 5 gr netto, a w innym o 10 gr brutto czy też 10% rabat na wszystkie wyroby drobiowe i wędzonki tylko w jednym punkcie handlowym .
- Wybór kilku cenników do jednoczesnej aktualizacji. Pozwala to znacznie zaoszczędzić czas, ponieważ za jednym razem można zmienić parametry dla kilku różnych produktów.
- Możliwość łatwego przenoszenia cen pomiędzy cennikami (kopiowanie cenników), która również przyczynia się do skrócenia czasu pracy personelu, który może bardziej skupić się na realizacji strategicznych celów przedsiębiorstwa.
Dzięki współpracy z Graphcom firma zyskała także przydatne narzędzie do szybkiego wprowadzania dokumentów zwrotu ze sklepu. Zwrot dokonywany jest na podstawie faktycznej, zważonej ilości, dzięki czemu inwentaryzacja na koniec miesiąca przebiega prawidłowo i sprawnie.
Opinie specjalistów
Stworzona przez nas aplikacja jest zintegrowana z systemem Comarch ERP XL. Od momentu uruchomienia nie sprawiała problemów, pomyślnie przeszła wszelkie testy. Nie wymagała też dodatkowych prac programistycznych z naszej strony. Klient nie migrował cen z systemu, od razu korzystał z aplikacji. Za sprawa jednego narzędzia zyskał możliwość łatwego zarządzania cennikami, tworzenia nowych cenników czy też drukowania indywidualnego cennika ustalonego dla danego sklepu czy kontrahenta. Osobiście, bardzo dobrze wspominam prace wdrożeniowe, nie tylko ze względu na ich pomyślny przebieg, ale także z powodu wybornych kabanosów, którymi częstowano nas podczas spotkań w siedzibie klienta.
Marcin Wachowiak, specjalista ds. wdrożeń w Graphcom
Klient dostrzega korzyści z wdrożenia wyżej opisanych rozwiązań. Szybkość oraz intuicyjność aplikacji sprawiają, że codzienna praca przebiega sprawnie, wygodnie i przy jednoczesnej minimalizacji pomyłek związanych ze zmianą cen.
Aplikacja stworzona dla nas przez konsultantów wdrożeniowych z Graphcom sprawiła, że mamy w systemie zawsze poprawne i aktualne dane sprzedażowe. Ceny w branży mięsnej zmieniają się z godziny na godzinę. Trzeba działać szybko i precyzyjnie. Teraz jest to możliwe, ponieważ aplikacja obsługiwana jest przez jedną osobę, która w kilka sekund może dokonać zmiany cen danego asortymentu we wszystkich miejscach w systemie.
Kierownik wdrożenia po stronie klienta
Wyższa jakość pracy – dowody
Za sprawą produktów Comarch, a także dzięki dedykowanym narzędziom od Graphcom, zakłady mięsne mogą konsekwentnie podwyższać jakość swojej pracy. Najlepszym tego potwierdzeniem są liczne nagrody, certyfikaty i wyróżnienia, a także szerokie grono klientów, zarówno stałych, jak i nowych.
Zainteresował Cię ten artykuł? Działasz w podobnej branży? Skontaktuj się z nami!